Učitavam...
Preskoči na sadržaj
backup backup zg-kult
Tel: 091 7644952
  • RSS
  • E-mail
  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
Prijava
  • Stranica dana
  • Film
  • Glazba
  • Libar
  • Teatar
  • Više
    • Izložbe
    • Najave
    • Uljudba
    • Gastro
    • Impressum
  • Za vas pišu
    • Darko Androić
    • Marjan Gašljević
    • Aleksandar Olujić
    • Milenko Strižak
    • Drugi autori

Hod za život

Posted on 27. svibnja 2019.by dandroicKategorije:Darko Androić

Ako baš nemate nesreću da se vaš posljednji udah zbude uz škripu kočnica i lom stakala ili da vam se zadnji otkucaj srca dogodi uz zvuk mjedenog zrna koje razdire lubanju, da bi se zaustavio negdje u kašastoj bijeloj masi možda vam se i desi, ono što neki zovu, dostojanstvena smrt. Ali zapravo dostojanstvene smrti nema. Obično se umire polako i natenane u kratkim odsječcima svijesti koji postaju sve kraći i kraći i nestaju… Umire se jednako kako se i dolazi na ovaj svijet. U bljeskovima sjećanja na stvari koje su se dogodile, a možda i nisu. U strelovitim preklapanjima stvarnosti i uobrazilje. Zapravo umire se od trenutka prvog udaha, samo je na samom početku to umiranje manje vidljivo, manje očigledno i o njemu se manje razmišlja.

U godinama kad smo bili pred maturu znali smo navraćati do petrinjskog doma penzionera. Tamo su imali prostoriju s bilijarskim stolom koji njihova klijentela uglavnom izbjegavaše koristiti. S godinama se oko zamuti, ruka postane drhtava, pa kuglice krivudaju stolom kao da imaju vlastitu volju koju je nemoguće zauzdati. To stvara duboki žal za vremenima koja su prošla, vremenima kad je želja upravljala tijelom a ne tijelo željom. Samo je jedan starac, uvijek svježe obrijana lica i vitalna hoda koristio taj stol. On je bio gospodar kugli i uvijek bi nam ih rado izdavao. Nije bio ljubomoran na našu mladost kao ostali starci. S vremena na vrijeme znao bi nam pokazati i pokoji udarac; štedljivo kao da pazi na svaki precizni pokret rukom koji mu je još preostao. Jednom sam došao veoma rano. Starac je bio još u svojoj sobi, u potkošulji, neobrijan i hranio je doručkom nepokretnu ženu. Soba je mirisala na mokraću i smrt. Brzo mi je dao kugle i otpravio me prijekornim pogledom. Bijaše mu neugodno. Ne toliko što sam narušio njihovu privatnost, već što sam postao svjedokom njihova umiranja. Umiranja koje je brijanjem i odijelom pokušavao sakriti. Starca i žene već odavno nema osim u mom sjećanju.

Sjećam se svojeg prvog sjećanja; sjećanja na buđenje. Bilo je toplo i mračno pod tuhicom u krevetu u sobi koje više nema; u kući koju je raznijela eksplozija; u ulici koja se više tako ne zove. Žena koja je ležala kraj mene bila je moja baka i pokušala je umiriti moju beskonačnu čežnju za mamom. Starica me pokušavala umirit riječima da je mama tu, u blizini, da će uskoro doći i da je sve u redu. Ja sam, usprkos tome, ostajao beznadno neutješen i dosadno uporan. Uplakan. Cendrav. Iduće čega se sjećam je da me kroz mrak baka na leđima nosi preko njive i kroz jarak u kojem je žuborila voda i mirisao bagrem. U kući u koju smo ušli u sanduku na štokrlima ležala je moja ujna, žena koje živu nisam upamtio. Bili su tu neki ljudi, a tu je bila i moja mama. U trenutku kad me primila u naručje moje sjećanje prestaje. Koji je idući događaj koji sam u životu osvijestio toga se ne sjećam. Čini se da je negdje poslije moje sjećanje postalo cjelovito, neprekidno, kontinuirano. Sve do danas. Ponekad se ne mogu prisjetiti pokojeg imena ili zaboravim gdje sam ostavio naočale. Ali sjećanje je još uvijek cjelovito, hvala bogu! Valjda će takovo još neko vrijeme ostati; do smrti upitne dostojanstvenosti.

Kako u smrti, tako i u rađanju nema baš previše dostojanstva. Krvavog i ljigavog izvuku vas na ovaj Svijet. Odvoje vas od hraniteljice brutalnim presijecanjem. Potom par puta klepe po stražnjici da bi vas natjerali disati. Otimate se i derete, ali uzalud. Započeo je prvi dan vašeg života; ili vašeg umiranja ako s te strane pogledate na stvari.

Gledam TV. Neki hodaju za nerođeni život dok neki drugi sjede i ne žele im se smaknuti s puta. Oni koji sjede kao brane prava rađateljica života. I jedni i drugi bore se za neka apstraktna prava. Pravo zametaka s jedne i pravo fakultativne majke s druge. Jedino što jest konkretno u toj jalovoj borbi je uzajamna mržnja, tako gusta i tako postojana da se kroz zaslon televizora toči u sobu, gmiže po podu i ledeni udove. Dolazi policija pa sjedačice pojedinačno unosi u maricu.

Hodači sada mogu nastaviti svoju šetnju. Predvođeni slatkorječivom mentoricom prijetvorna lisičja pogleda ovaj puta hodači odnose pobjedu. Rijetki u vijencem ovjenčanoj jahačici na bijelom konju prepoznaju Antikrista jer njene su riječi mile i zvonke i pričinjaju se kao izgovorene s usana samog Gospodina. Isusa Krista. Ali nisu. Jahačica na crvenom konju ovaj puta se povlači. Njezine crvene čete ogrnute krvavim plaštevima danas će privremeno ustuknuti, ali sablja ostaje isukana, spremna da opet započne novi rat, zapodjene novo krvoproliće zbog vlastitih istina. Sve iz prikrajka vreba treći jahač Apokalipse; na crnom konju i s vagom u ruci. Simbolizira pravdu koju će podijeliti kad zavada uzme toliko maha da će svaki, pa i onaj najnepravedniji, pravorijek biti dočekan kao spasonosno rješenje. Za crnim jahačem stoje čete sudaca ustavnih i sudaca vrhovnih. Lažnih i potkupljivih udjelitelja pravde. Čekaju da se bijele i crvene čete rastrgaju pa će se domoći jeftina plijena.

A tamo dolje iz bleiburške magle i pljesnivih jasenovačkih baraka proviruje koščato lice; lice jedinog jahača Apokalipse kojeg znamo imenom. Napunio je on svojim plijenom već podosta jama i vrtača; graba i rovova gnjilim ljudskim tjelesima. Ali borba koju sada gleda od svih mu je najdraža. Da je na ispijenom licu moguće vidjeti i mrve osjećaja vidjelo bi se zadovoljstvo. Zadovoljni smiješak. Ovaj će puta ubrati najslađi plod koje je uopće moguće ubrati. Samu srž života. Jedinstvo Majke i Djeteta. Majku će zavaditi s djetetom i dijete će zavaditi s majkom. Pa će si majke i majke počupati kose; povaditi oči uvjerene kako je jedina prava istina njihova istina, i kako ona druga strana zaslužuje sve najgore, pa čak i samu smrt. A Smrt će sve to gledati iz prikrajka svojim praznim dupljama.

dandroic

grozd.phy.hr
TaggedApokalipsačetiri jahača Apokalipsehod za životrađanjeSmrtživot

Komentari

Odgovori Otkaži odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa * (obavezno)

Arhiva

  • srpanj 2022
  • lipanj 2022
  • svibanj 2022
  • travanj 2022
  • ožujak 2022
  • veljača 2022
  • siječanj 2022
  • prosinac 2021
  • studeni 2021
  • listopad 2021
  • rujan 2021
  • kolovoz 2021
  • srpanj 2021
  • lipanj 2021
  • svibanj 2021
  • travanj 2021
  • ožujak 2021
  • veljača 2021
  • siječanj 2021
  • prosinac 2020
  • studeni 2020
  • listopad 2020
  • rujan 2020
  • kolovoz 2020
  • srpanj 2020
  • lipanj 2020
  • svibanj 2020
  • travanj 2020
  • ožujak 2020
  • veljača 2020
  • siječanj 2020
  • prosinac 2019
  • studeni 2019
  • listopad 2019
  • rujan 2019
  • kolovoz 2019
  • srpanj 2019
  • lipanj 2019
  • svibanj 2019
  • travanj 2019
  • ožujak 2019
  • veljača 2019
  • siječanj 2019
  • prosinac 2018
  • studeni 2018
  • listopad 2018
  • rujan 2018
  • kolovoz 2018
  • srpanj 2018
  • lipanj 2018
  • svibanj 2018
  • ožujak 2018

Nove objave

  • Otvoren ljetni gaming kamp – osnovnoškolci iz Hrvatske će u 7 dana izraditi vlastite videoigre
  • Glazbena večer za budućnost i mir na Festivalu Rocks&Stars @ Cave Romane
  • Festival drvenih kapela Sancta Barbara
  • Radni srpanj Kerekesh Teatra
  • Virtualna izložba Sabine Mikelić

Najnoviji komentari

  1. WordPress komentator o Dobar dan, svijete!
  2. Darko Androic o Vila
  3. Darko Androić o 3,14
  4. Darko Androic o 3,14
  5. Darko Androić o Pinokio
  • Najave
  • Impressum
  • Pratite nas
Tel: 091 7644952
  • RSS
  • E-mail
  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
© backup. Sva prava pridržana.

Kategorije

  • Aleksandar Olujić
  • Darko Androić
  • Drugi autori
  • Film
  • Gastro
  • Glazba
  • Izložbe
  • Libar
  • Marjan Gašljević
  • Milenko Strižak
  • Miroslav Šantek
  • Najave
  • Nekategorizirano
  • Razno
  • Teatar
  • Uljudba
  • Željko Krznarić
Povratak na vrh