
Neki kažu da civilizacija počinje s navodnjavanjem. S ekstenzivnom poljoprivredom i viškom vrijednosti, trgovinom i ekonomijom. Drugi opet misle da civilizacija počinje s gradovima, bogomoljama i kanalizacijom. Treći pak civilizaciju vežu uz proizvodnju piva i sličnih alkoholnih pripravaka koji osiguravaju da stanovništvo ne pomre od boleština koje se skrivaju u potencijalno pitkoj vodi na prostoru u kojem žive. Ni prvi, ni drugi, ni treći nisu u pravu. Civilizacija počinje s teatrom. I civilizacija će teatralno skončati. Civilizacija neće nestati kad umre posljednji živi homo sapiens. Civilizacija će umrijeti sa zadnjom kazališnom predstavom koji homo sapiens izvede na ovom Planetu.
- Hvala bogu, čini se da se to još neko vrijeme neće dogoditi. Kazališne predstave se igraju. Pisci pišu, glumci glume, režiseri režiraju, a oni drugi koje rijetko spominjemo grade scenu, šiju kostime, ugađaju rasvjetu i ton. I više od toga. Moderno kazalište omogućava da se te granice prelaze i brišu; postaju nevidljive. To razbijanje hijerarhije modernom teatru donosi nove kvalitete, a kazališnim kritičarima otežava posao. Ne mari, danas su kazališni kritičari izumrla vrsta. Izumrla kao i sve ostalo suvišno i nepotrebno dobu u kojem živimo. Ipak kad se dogodi premijera dobro je da se nešto o tom događaju napiše, objavi, da bude zabilježeno.
24. svibnja 2019. u Zagrebačkom kazalištu mladih (z/k/m/) odvijala se premjerna predstava. Prije tjedan dana pitao sam se: Kako će se redateljica Arija Rizvić snaći u Nolinom tekstu Tri X i ja? Kojim će socijalnim iskušenjima podvrći dva para humanoidnih jedinki koje tumače: Anđela Ramljak, Mateo Videk, Petra Svrtan i Paško Vukasović? I eto, večeras je stigao odgovor! Tijek predstave, matematičkim rječnikom, ide po dijelovima glatko. Društvena interakcija protagonista plete se oko sveprisutne spolnosti koja s vremenom gubi svoje biološke odrednice da bi kroz plitku zaigranost kulminirala samodostatnom sirovom seksualnošću. Od amorfnog verbalnog materijala protagonisti stvaraju kratke bljeskove i sličice progovarajući i poigravajući se sa svevremenskom temom spolnosti. Pri tom, po dijelovima glatko, uspijevaju toj golemoj problematici umetnuti dušu. I to ne tek jednu, već više njih odjednom, tako stvarajući privid nekoherentne erotične stvarnosti.
Ovo je, dakako, samo moje viđenje predstave, no siguran sam da su je sugledatelji, a bilo ih je i veoma kompetentnih u nazočnoj publici, mogli vidjeti ponešto drugačije. Stoga ću u nastavku citirati dio službene najave pa me ne možete okriviti za pristranost.
Tekst Filipa Nole naslova Tri X i ja zapravo je komorni triler s elementima komedije apsurda, koji započinje nakon što djelatnik bogate i tajanstvene tvrtke zarobi dvije pametne i privlačne kandidatkinje za izmišljeni posao. Otmica se pretvara u neobičnu i čudnu igru koja razotkriva manipulaciju spolnih i drugih društvenih interakcija, suprotstavlja ženska i muška gledišta na najintimnije događaje i mjesta ljudskog bića, uspoređuje prekrasne i mračne strane spolnosti.
Ono što su ipak svi morali vidjeti je fino tkanje komplementarnosti koje su postigle glavne protagonistice u svim scenama u kojima se zajedno pojavljuju kao i iznimno visok stupanj vizualnosti čitave predstave u kojoj bi se od početka do kraja moglo uživati bez da se čuje i jedna jedina riječ dijaloga.
Poslije svega intrigantnim mi se čini pokušati zamisliti kako bi predstava izgledala da režiju pored Arije Rizvić ne potpisuje i Filip Nola, te kako bi ista izgledala s protagonisticama srednjeg ili starijeg naraštaja. Osjećam da predstava i njeno tumačenje, ma koliko se univerzalnom problematikom bavila, može biti generacijski jako različito akceptirana. Ja sam uspio uhvatiti poneku svoju mnogostrukost u samo jednom gledanju, a vama prepuštam da svoje potražite sami; uz tople preporuke.
Evo već je subota! Dan Izborne šutnje! Blejat ćete u TV i Oni će vam nedostajati. Sve Njihove laži i obmane na koje vas svakog dana pokušavaju sviknuti. Dan Izborne šutnje; namjerno su to smislili da bi vas čeznutljivo u nedjelju izmamili na Izbore. Mijese vas i melju poput bezlične lončarske mase u želji da vas oblikuju na vlastitu sliku i priliku. Svaki dan pokušavaju od vas napraviti novog Golema, čovjeka od gline s podaničkom dušom spremnom snishodljivo se podastrijeti. Danas je dan izborne šutnje. Ustanite s kauča, otrijeznite se i krenite. Potražite svoje izgubljeno ja u najbližem teatru, jer ako ga ne uspijete pronaći ovog vikenda u novom tjednu opet ćete svijetom bauljati poput zombija.
Kazališta, glumci i predstave nisu same sebi svrha i neće moći sami, bez naše pomoći, obraniti civilizaciju. Bit kazališta je puna dvorana i naše refleksije koje nakon predstave nosimo doma pune Duše, udahnuta Smisla i osjećaja Slobode. Da, kazalište vraća iskonsku slobodu. Ne onu slobodu omeđenu većinskom voljom političkih bezličnika već onu slobodu s kojom nikada niste u krivu ma koliko se razlikovali od okoline. Još ima vremena. Jer one subote kad se više ne bude održavala niti jedna igrana predstava svijet kakav poznajemo zamrijet će i zauvijek nestati u ništavilu.
Komentari