Učitavam...
Preskoči na sadržaj
backup backup zg-kult
Tel: 091 7644952
  • RSS
  • E-mail
  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
Prijava
  • Stranica dana
  • Film
  • Glazba
  • Libar
  • Teatar
  • Više
    • Izložbe
    • Najave
    • Uljudba
    • Gastro
    • Impressum
  • Za vas pišu
    • Darko Androić
    • Marjan Gašljević
    • Aleksandar Olujić
    • Milenko Strižak
    • Drugi autori

‘Dlanovi’ Brune Vučkovića

Posted on 26. lipnja 2022.by Aleksandar OlujićKategorije:Aleksandar Olujić, Libar

Autor: Aleksandar Olujić

Ima nešto duboko intimno u čitanju nečije poezije, poput primanja ispovijedi. To je tako čak i onda kad ju ni po čemu ne bi mogli smjestiti u konfesionalnu poeziju. S knjigom koju drži u ruci čitatelj, htio ne htio, postaje neka vrsta povjerenika upućenog u svijet najdubljih osobnih tajni, žudnji, strahova, potreba, misli, stavova… onoga tko živi u stranicama te knjige. Zadubljujući se u riječi što se rascvjetavaju pred njim (njom), čitatelj postaje sudionikom svetog saveza poetskog doživljaja. A, pjesnici su čudna bića. Njih svaka sitnica dira u srce i onda ne znaju drugo, ne mogu drugačije već sve istresaju po bijelom papiru nudeći vlastito srce drugima, birajući pritom riječi tako da čitatelj mora dobro posegnuti u vlastitu nutrinu ne bi li primio ono što mu se nudi, takorekuć, na dlanu.

Posebna je poslastica uzeti u ruke pjesnički prvijenac. Onu sudbonosnu knjigu punu odvažnih pjesama što su odlučile kočoperno viknuti namjerniku sa stranica umjesto da drijemaju po ladicama te pogledati ga u lice i reći: tu smo i nosimo tajne koje žudimo ti reći.

Jedna takva knjiga je tu preda mnom. Zove se Dlanovi, a njen autor je Bruno Vučković.

Otvaram korice i čitam prvu pjesmu:

Prošlost, sadašnjost i budućnost disanja

i kad spavaš živiš
osmijeh je povratna ambalaža čuđenja
vatra u srcu koja ne opeče organe guli grijehe,
dok u borama mladost sadi
 
tijelo je dizel unatoč refleksima
namjere brzo dovode duše do štucanja
srž i krvotok svijetla struja su misli, a Onaj
za kojim žudimo po grijehu se od nas razlikuje
 
čuđenje nema formulu
ono je ili načitano dobro ili načitano zlo
čuđenje je što najveće industrije rade na kulturi smrti,
a život im poklanja dlanove
 
smrt zakopa život, načitano je zlo
život zakopa smrt, načitana je tradicija
blago onom tko je za čuđenjem pohlepan
taj se ne čudi strahu, već umiva umjetnost

Već na prvu vidi se kako Brunine oči gledaju iza ugla, a čitajući dalje postaje očito da se ne boje zagledati se onamo gdje čovjek inače nevoljko upire pogled, otkrivajući život gdje on zaista je a ondje ne gdje bi ga svi radije vidjeli. Tako u Dekrešendu piše: priča o režijama kao da su ljubavna pisma / koje je u one ratne dane dobivala djevojka ili žena / koja je bila na bojištu svakodnevnog održavanja doma; a u Umirovljenici: Recept jadikovanja u njenim očima traži plantaže / Kako bi sadila proživljeno pokazujući empatiju i svijest o svijetu oko sebe koji se površnom promatraču čini trivijalan i beznačajan, ali je u svojoj srži duboko tragičan.

U njegovim je pjesmama našao mjesto i sarkazam (potukli se pravda i pravo / prije toga je pravo reklo pravdi / kravo / a prije toga …) i ironija (Svako malo se gledamo / Zajedno posjećujemo nužnik / Osjećam da sam mu dužnik / Vjerni moj dlanovnik / Iz njega učim da postanem činovnik) i otvorena kritika (Jogurt predugo mućkaš, a burek ti je samo usputan / Zabranio bi ti uske majice s kragnom i ljubio te u čelo / Jer brate obraz si izgubio), ali i gorka istina (Učite mrziti, gaziti, a ne paziti / Učite krasti i bojite se pasti / Izrodi, mislite da ste u modi).

Bruninu poeziju možda je najbolje sažeo Enes Kišević rečenicom u predgovoru knjige: Njegovi su stihovi ona Kafkina sjekira koja razbija zamrznuto more u nama.

Dlanovi se inače sastoje od dva dijela. Prvi dio sadrži pjesme napisane u prepoznatljivoj formi dok je drugi dio, kako je to lijepo primijetio Denis Derk: posvećen zapisima koji, iako vrludaju na fluidnoj granici poezije i proze, ipak streme pjesničkom sadržaju. No, unatoč poetskom ritmu i ugođaju, riječ je o minijaturama koje su bliskije proznoj horizontali, negoli pjesničkoj vertikali. Ove minijature su filigranski izbrušene poslastice različite tematike i moram reći da mi je bio užitak čitati ih. Stoga, evo jedne od njih:

Ugojena ljudska glupost

Česta pozivanja, rijetka odazivanja. Djecu se traži da šute i sjede. Poziva na neku bajkovitu osviještenost. Pozivaju oni čiji su glasovi ohrapavili od tri kutije cigareta dnevno. Vegetarijanci su, a vode mačke na uzicama. Primaju Euharistiju, a varaju supružnike. Skrivaju se iza blještavila luksuza, a reklamiraju poniznost. Farizeji današnjeg doba, vjerskih i ateističkih ustanova, rastavljeni od sakramenta morala, pozivaju se na silu objavljene statistike. Ti nasilnici nad siromašnim umovima, bljakastih srdaca, prljaju tuđa. I više je učenih, nego pravednih, zato je i premalo rješenja.

Bruno Vučković pobjednik je ovogodišnjeg književnog natječaja namijenjenog mladim i neafirmiranim pjesnicima, kojeg svake godine raspisuje Društvo prijatelja knjige Milivoj Cvetnić iz Hrv. Kostajnice i dobitnik Književne nagrade Milivoj Cvetnić za zbirku Dlanovi. Rođen je 31. 12. 1997. u Zagrebu, a trenutno studira na Učiteljskom fakultetu u Petrinji. Poeziju je počeo pisati još u srednjoj školi. Pojedine su mu pjesme objavljene u Poeziji i Zarezu. Kao poetske uzore navodi svog srednjoškolskog profesora Miroslava Kirina i pokojnog Tomislava Ivančića.

Zbirka Dlanovi prva je, siguran sam ne i posljednja, njegova tiskana knjiga. Autorica naslovnice i ilustracija u knjizi je Bruna Bezjak, koja je također studentica Učiteljskog fakulteta u Petrinji, dok je nakladnik knjige Društvo prijatelja knjige Milivoj Cvetnić Hrvatska Kostajnica.

Bruno Vučković

 

Aleksandar Olujić

Komentari

Odgovori Otkaži odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa * (obavezno)

Arhiva

  • srpanj 2022
  • lipanj 2022
  • svibanj 2022
  • travanj 2022
  • ožujak 2022
  • veljača 2022
  • siječanj 2022
  • prosinac 2021
  • studeni 2021
  • listopad 2021
  • rujan 2021
  • kolovoz 2021
  • srpanj 2021
  • lipanj 2021
  • svibanj 2021
  • travanj 2021
  • ožujak 2021
  • veljača 2021
  • siječanj 2021
  • prosinac 2020
  • studeni 2020
  • listopad 2020
  • rujan 2020
  • kolovoz 2020
  • srpanj 2020
  • lipanj 2020
  • svibanj 2020
  • travanj 2020
  • ožujak 2020
  • veljača 2020
  • siječanj 2020
  • prosinac 2019
  • studeni 2019
  • listopad 2019
  • rujan 2019
  • kolovoz 2019
  • srpanj 2019
  • lipanj 2019
  • svibanj 2019
  • travanj 2019
  • ožujak 2019
  • veljača 2019
  • siječanj 2019
  • prosinac 2018
  • studeni 2018
  • listopad 2018
  • rujan 2018
  • kolovoz 2018
  • srpanj 2018
  • lipanj 2018
  • svibanj 2018
  • ožujak 2018

Nove objave

  • Otvoren ljetni gaming kamp – osnovnoškolci iz Hrvatske će u 7 dana izraditi vlastite videoigre
  • Glazbena večer za budućnost i mir na Festivalu Rocks&Stars @ Cave Romane
  • Festival drvenih kapela Sancta Barbara
  • Radni srpanj Kerekesh Teatra
  • Virtualna izložba Sabine Mikelić

Najnoviji komentari

  1. WordPress komentator o Dobar dan, svijete!
  2. Darko Androic o Vila
  3. Darko Androić o 3,14
  4. Darko Androic o 3,14
  5. Darko Androić o Pinokio
  • Najave
  • Impressum
  • Pratite nas
Tel: 091 7644952
  • RSS
  • E-mail
  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
© backup. Sva prava pridržana.

Kategorije

  • Aleksandar Olujić
  • Darko Androić
  • Drugi autori
  • Film
  • Gastro
  • Glazba
  • Izložbe
  • Libar
  • Marjan Gašljević
  • Milenko Strižak
  • Miroslav Šantek
  • Najave
  • Nekategorizirano
  • Razno
  • Teatar
  • Uljudba
  • Željko Krznarić
Povratak na vrh