Učitavam...
Preskoči na sadržaj
backup backup zg-kult
Tel: 091 7644952
  • RSS
  • E-mail
  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
Prijava
  • Stranica dana
  • Film
  • Glazba
  • Libar
  • Teatar
  • Više
    • Izložbe
    • Najave
    • Uljudba
    • Gastro
    • Impressum
  • Za vas pišu
    • Darko Androić
    • Marjan Gašljević
    • Aleksandar Olujić
    • Milenko Strižak
    • Drugi autori

Bohemian Rhapsody (Moć sadašnjeg trenutka)

Posted on 17. studenoga 2018.by dandroicKategorije:Film, Glazba

Autor: Tatjana Šaler-Olujić

U srpnju 2017. u Hyde Parku u Londonu obožavatelji grupe Green Day nestrpljivo su čekali da započne koncert. Kada se preko razglasa začula „Bohemian Rhapsody“, slavna pjesma rock sastava Queen iz 1975. godine, zbor od 65 000 fanova punk benda, čiji koncert samo što nije počeo, otpjevao je od početka do kraja ovu kompleksnu pjesmu koja se sastoji od 6 glazbeno potpuno različitih dijelova. Koliko je ta spontana izvedba  bila znakovita i koliko je taj prizor bio jedinstven shvatio je i sam Green Day pa su objavili video na You tube-u. Na snimci se vidi samo prazna pozornica, zalazak sunca i masa koja složno i znalački pjeva svaki Galileo te 6 minuta duge pjesme u kojoj se uglavnom nabrajaju neobične i smisleno nepovezane riječi. Iako je prizor minimalistički on ostvaruje snažan emocionalni naboj. Glazba Queena je kultna, ona je bezvremenska i iznad podjela u glazbene stilove, ona je sveprisutna i dio je kolektivne svijesti. Reakcija publike koju je ujedinila jedna više od 40 godina stara pjesma jasno pokazuje kako je evolucijski gledano centralna uloga glazbe ostvarivanje i održavanje socijalnih veza: glazba je univerzalni jezik i dok je prakticiraju ljudi se međusobno usklađuju. Da sve to jača socijalnu koheziju vidjelo se i te ljetne večeri. Tisuće združenih glasova postalo je jedno usklađeno biće.

Karizmatični frontmen grupe Queen Freddie Mercury privatno je bio osamljen, povučen i pomalo stidljiv čovjek, u javnosti je bio pozer a na sceni je postajao neukroćena divlja životinja koji paradira, dominira i pršti energijom. Jedan od njegovih brojnih talenata svakako je bila i izuzetna komunikacija s publikom. Imao je sposobnost da na koncertu s lakoćom ostvari kontakt s obožavateljima i u najdaljem redu velikog stadiona napunjenog s više stotina tisuća posjetitelja. Kultni, dvadesetominutni nastup grupe Queen na šesnaestosatnom maratonskom Live Aid koncertu 1985. na Wembleyu u Londonu zasjenio je nastupe brojnih slavnih rock zvijezda koje su sudjelovale na tom dobrotvornom koncertu. Live Aid se nije održao s namjerom da se netko od brojnih izvođača posebno istakne već da se sakupi novac i podigne svijest o gladnima u Etiopiji, ali Freddieja te večeri nitko nije mogao zaustaviti. Publika šarolikog glazbenog ukusa koja nije došla isključivo zbog Queena na koncert reagirala je upravo onako kako je Freddie htio. Publika ga je obožavala i izvodila je sve što je od njih zahtijevao. Te je večeri uspio ostvariti kontakt ne samo s gledateljima u najdaljem redu već i s obožavateljima drugih rock zvijezda, ali i s preko milijardu ljudi širom svijeta, koji su koncert uživo pratili preko satelita.Taj nastup Queena proglašen je najboljim rock nastupom uživo na svijetu.

Nakon Freddiejeve prerane smrti od AIDS-a 24. studenog 1991. u 46. godini života, održan je u travnju sljedeće godine nezaboravan koncert na Wembley stadionu u njegovu čast. 1995. je izdan album „Made in Heaven“ sa zadnjim pjesmama koje je snimao teško bolestan. Nakon toga je nastala praznina koju je bilo teško popuniti. Sve dok se na radost obožavatelja nije počelo pričati o filmu. No na njega se moralo dugo čekati. Tako se film „Bohemian Rhapsody“, dugo najavljivan i željno očekivan, krajem listopada pojavio u kinima i ruši sve rekorde gledanosti i u svijetu i u Hrvatskoj.

O filmu se govorilo još 2006. godine, a produkciju, u koju se krenulo 2010. godine, od početka su pratili brojni problemi. Zbog kreativnih neslaganja izmjenjivali su se glumci i redatelji. Ulogu Freddieja Mercuryja trebao je glumiti Sacha Baron Cohen, no on nije bio zadovoljan s tim što u filmu neće biti prikazane Freddiejeve razuzdane zabave, droga i homoseksualna scena kojoj je pripadao, pa je napustio projekt. Gitarist Brian May i bubnjar Roger Taylor bili su dio tima tijekom cijelog kreativnog procesa i budno su nadzirali projekt. Oni nisu željeli da je u fokusu filma Freddiejeva homoseksualnost koju je objavio tek dan prije smrti, već su željeli film o Queenu, njihovoj glazbi i Freddieju kao izuzetnom umjetniku. Ulogu Freddieja preuzeo je američki glumac egipatskog podrijetla Rami Malek, koji nevjerojatno podsjeća na rock legendu. Svi se slažu u jednom: unatoč manjkavostima filma o dvije stvari se ne može i ne smije raspravljati a to su glazba i Malekova fascinantna izvedba. Mladi glumac je pjevao live, a da bi se reproducirao Freddiejev glas raspona od četiri oktave u postprodukciji su naknadno dosnimavani glasovi profesionalaca, a korištene su i brojne originalne snimke s proba benda. Tako zadnjih 20 minuta filma gledatelja prolaze trnci dok bez daha prati nastup Queena na Live Aidu, Rami Malek tako dobro utjelovljuje najboljeg izvođača na svijetu uživo da gledatelj filma zaboravlja da je posjetitelj u kino dvorani, on se osjeća kao da na Wembley stadionu uživa u koncertu i atmosferi. Čak niti glumčeve plave oči koje su povijesna nedosljednost ne razbijaju čaroliju koju je svojom glumom uspio ostvariti.

Film se žanrovski najavljuje kao biografski, glazbeni i kao drama. S obzirom da se scenarij nije orijentirao na povijesne činjenice već samo na pojedine ali upečatljive događaje koji kronološki ne odgovaraju stvarnosti, film zapravo nije biografski. On je drama u kojoj povijesne netočnosti služe ostvarivanju dramatskog efekta. Film počinje nastankom grupe Queen 1970. a zaplet se gradi tako što film paralelno prati njihov zvjezdani put uspjeha i slave do Live Aida 1985 godine i Freddiejevu emotivnu i psihološku borbu sa samim sobom. Rođen u Zanzibaru kao Farrokh Bulsara, a odrastao u Indiji s roditeljima koji su bili porijeklom Iranci, pripadao je kulturi u kojoj je homoseksualizam bio nezamisliv. U zapadnoj kulturi tog vremena u koju se doselio s 18 godina, gay populacija nije bila vidljiva a homoseksualizam je bio tabu. Dok se u glazbi znao beskompromisno izboriti za svoje ideje vjerujući u svoju umjetnost kad drugi nisu, prkoseći svim stereotipima, rušeći društvene konvencije i glazbena pravila i poigravajući se granicama između muškog i ženskog u intimnom životu to nije znao. Emotivno rastrzan ili se osamljivao u društvu brojnih mačaka koje su živjele u njegovoj kući ili je organizirao divlje, izopačene i neviđene zabave s muškim prostitutkama, alkoholom i drogom a noću je anonimno obilazio homoseksualne klubove. Do zapleta dolazi kada napušta Queen u želji da nastavi solo karijeru. Katarzu doživljava kada ga posjećuje Mary Austin, žena koja je imala snažan utjecaj na njega i koju je smatrao ljubavlju svog života. U sceni s njom, dok kisne, a kiša simbolično ispire sve lažno i nečisto iz njegova života, najavljuje se rasplet. Shvativši tko je i što želi, miri se s članovima benda, priznaje im da je smrtno bolestan, pronalazi jednog muškarca za svoj preostali život i nalazi zajednički jezik s tradicionalnim i konzervativnim roditeljima. Sve filmski kulminira Live Aid koncertom.

Eckhart Tolle, cijenjeni New Age publicist i predavač, smatra da je izvor straha i patnje s kojima se suočava čovjek moderne civilizacije njegov um koji neprestano stvara misli, a mentalna buka koja pri tome nastaje stvara lažno ja s kojim se čovjek identificira pa zbog toga ne može postići unutarnje spokojstvo. Poistovjećivanje s umom stvara privid odvojenosti – s jedne strane postojimo mi a s druge strane potpuno odvojeni drugi. Spoznaja da mi nismo mislilac početak je slobode, tvrdi Tolle. Kad je um miran i kad je pozornost snažno usmjerena na sadašnji trenutak osjećamo prirodno stanje jedinstva s prostranim carstvom inteligencije koje neki zovu Život, neki Bog a Tolle Biće. Sadašnji trenutak ima moć jer tada se aktivira viša razina svjesnosti i onda shvaćamo „kako sve one stvari koje su uistinu važne – ljepota, ljubav, stvaralaštvo, radost, unutarnje spokojstvo – izranjaju iz područja onkraj uma.“

Freddiejeva i životna i filmska priča je priča o moći sadašnjeg trenutka. Njegova suština bila je glazba, posvećen njoj ostvarivao je povezanost s Bićem i ujedinjavao mase. „Ja sam onakva osoba kakva sam uvijek trebao biti, pjevam za ljude koji su na kraju arene, za one koji se ne uklapaju – za odbačene, sramežljive, za one koji su prokleto sigurni da nisu „važni“. Pokazujem im da ih ne treba biti briga što razni kritičari i nasilnici misle o njima. Ako ja to mogu i oni mogu isto činiti sve što požele.“

dandroic

grozd.phy.hr

Jedna misao o “Bohemian Rhapsody (Moć sadašnjeg trenutka)”

  1. Maja Šiprak napisao:
    6. ožujka 2019. u 14:43

    Pogledala sam film u kinu, odličan je, što su potvrdili o Oskari kojima se ovjenčao.
    Lijep članak

    Odgovori

Odgovori na Maja Šiprak Otkaži odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa * (obavezno)

Arhiva

  • srpanj 2022
  • lipanj 2022
  • svibanj 2022
  • travanj 2022
  • ožujak 2022
  • veljača 2022
  • siječanj 2022
  • prosinac 2021
  • studeni 2021
  • listopad 2021
  • rujan 2021
  • kolovoz 2021
  • srpanj 2021
  • lipanj 2021
  • svibanj 2021
  • travanj 2021
  • ožujak 2021
  • veljača 2021
  • siječanj 2021
  • prosinac 2020
  • studeni 2020
  • listopad 2020
  • rujan 2020
  • kolovoz 2020
  • srpanj 2020
  • lipanj 2020
  • svibanj 2020
  • travanj 2020
  • ožujak 2020
  • veljača 2020
  • siječanj 2020
  • prosinac 2019
  • studeni 2019
  • listopad 2019
  • rujan 2019
  • kolovoz 2019
  • srpanj 2019
  • lipanj 2019
  • svibanj 2019
  • travanj 2019
  • ožujak 2019
  • veljača 2019
  • siječanj 2019
  • prosinac 2018
  • studeni 2018
  • listopad 2018
  • rujan 2018
  • kolovoz 2018
  • srpanj 2018
  • lipanj 2018
  • svibanj 2018
  • ožujak 2018

Nove objave

  • Otvoren ljetni gaming kamp – osnovnoškolci iz Hrvatske će u 7 dana izraditi vlastite videoigre
  • Glazbena večer za budućnost i mir na Festivalu Rocks&Stars @ Cave Romane
  • Festival drvenih kapela Sancta Barbara
  • Radni srpanj Kerekesh Teatra
  • Virtualna izložba Sabine Mikelić

Najnoviji komentari

  1. WordPress komentator o Dobar dan, svijete!
  2. Darko Androic o Vila
  3. Darko Androić o 3,14
  4. Darko Androic o 3,14
  5. Darko Androić o Pinokio
  • Najave
  • Impressum
  • Pratite nas
Tel: 091 7644952
  • RSS
  • E-mail
  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
© backup. Sva prava pridržana.

Kategorije

  • Aleksandar Olujić
  • Darko Androić
  • Drugi autori
  • Film
  • Gastro
  • Glazba
  • Izložbe
  • Libar
  • Marjan Gašljević
  • Milenko Strižak
  • Miroslav Šantek
  • Najave
  • Nekategorizirano
  • Razno
  • Teatar
  • Uljudba
  • Željko Krznarić
Povratak na vrh